Άρθρα



Ημερομηνία: 13-09-2015 BLUE ORANGE | Σάκης Καρακασίδης
Επιμελείται και παρουσιάζει η Νατάσσα Μάρε μουμτζίδου

BLUE ORANGE | Σάκης Καρακασίδης<br>Επιμελείται και παρουσιάζει η Νατάσσα Μάρε μουμτζίδου

 
... γράφει η Νατάσσα Μάρε Μουμτζίδου

          Η Θεσσαλονίκη είναι η πόλη που αενάως κυοφορεί πολιτισμό. Πόλη χρωμάτων και αρωμάτων, ήχων και αναπνοών. Οξυδερκής με ανοιχτούς ορίζοντες που φέρνουν κοντά τα αντίπερα, σε απόσταση μιας αναπνοής, μίας και μόνο ανάσας. Μία πόλη διαπολιτισμικού και πολυπολιτισμικού χαρακτήρα που έχει αναθρέψει στους θερμούς της κόρφους μεγάλους, σπουδαίους καλλιτέχνες που υπηρέτησαν ευρύτερα την τέχνη σε όλες της τις μορφές. Ένας από αυτούς και ο Σάκης Καρακασίδης, Φωτογράφος | digital artist και για όσους έχουμε ταξιδέψει στο έργο του, σύγχρονος εικαστικός με ιδιαίτερο βλέμμα, πρόταση στην τεχνοτροπία και οξυδέρκεια στην κατανόηση της ψυχοσύνθεσης του «αντικειμένου» με το οποίο κάθε φορά εργάζεται – συνΕργάζεται και ταξιδεύει ... 

          Μία συνομιλία, λοιπόν, με τον αγαπημένο φίλο, μία βόλτα στα προσωπικά του τοπία, που είναι - τί άλλο; - παρά η προσωπική θέση, λήψη και αντίληψη της ίδιας του της τέχνης.
  
 
  
ΣΑΚΗΣ ΚΑΡΑΚΑΣΙΔΗΣ 

* Tί είναι αυτό που σας συγκινεί στη φωτογραφική διαδικασία;

          Με γοητεύει το γεγονός ότι μπορώ να δημιουργήσω ό,τι και αν φανταστώ, δεν υπάρχουν όρια.
 

* Πώς ορίζετε ο ίδιος την τέχνη σας, η οποία ξεπερνά την απαθανάτιση της στιγμής αλλά επεκτείνεται και στην ειδική επεξεργασία της εικόνας, προσδίδοντας προσωπική, εικαστική άποψη στο θέμα. 

          Η φωτογραφία όπως τη γνωρίζαμε σιγά σιγά πεθαίνει. Είχε μια γοητεία που την έχασε στην ψηφιακή εποχή. Να επιλέξεις το φιλμ που σου αρέσει, να αποφασίσεις τί θα φωτογραφήσεις (γιατί το κάθε κλικ έχει ένα κόστος), να περιμένεις να «γεμίσει» (συχνά είχαμε 2-3, ίσως και παραπάνω θεματικές σε κάθε φιλμ, ειδικά αν ήταν «καλό»), να το πας στο εργαστήριο (αν δεν μπορούσες να το τυπώσεις μόνος στον αυτοσχέδιο σκοτεινό θάλαμο-μπάνιο του σπιτιού), να πάρεις με το καλό τον υπάλληλο και να τον παρακαλέσεις λέγοντάς του ότι έχει σημασία να τυπωθεί καλά και φυσικά η στιγμή της μαγείας ή τις περισσότερες φορές της απογοήτευσης, τουλάχιστον στη δική μου περίπτωση. Τώρα όλα αυτά έχουν αλλάξει και η τάση διεθνώς είναι να μετατρέπονται οι φωτογράφοι σε digital artists. Τώρα αφιερώνουμε περισσότερο χρόνο στην επεξεργασία παρά στη λήψη. Έχει βέβαια και αυτό μεγάλο ενδιαφέρον και πρέπει να ενημερώνεσαι και να εκπαιδεύεσαι συνεχώς αν δε θέλεις να μείνεις πίσω.
 
 
 

* Ποιά είναι η προσωπική σας διαδρομή στη φωτογραφική τέχνη; Ποιό υπήρξε το πρώτο ερέθισμα, η πρώτη αναφορά. 

          Με τη φωτογραφία γνωριστήκαμε, αν θυμάμαι καλά, όταν ήμουν φοιτητής (πολύ πρωτότυπο ε;) και ο έρωτας ήταν κεραυνοβόλος. Εκ μέρους μου τουλάχιστον γιατί εκείνη αντιστάθηκε σθεναρά. Πόσος καιρός πέρασε μέχρι να μου δώσει ένα χαμόγελο, ούτε που θυμάμαι. Αγωνίες, ξενύχτια, βόλτες στη παραλία, πολιορκία κανονική και αυτή τίποτα. Όταν όμως αποφάσισε εκείνη ότι είμαι αρκετά επίμονος και διεκδικητικός και αξίζω την αγάπη της, μου έδωσε τέτοια ηδονή - μία ασπρόμαυρη φωτογραφία του φοιτητικού μου έρωτα να γέρνει στο κρεβάτι - που κατάλαβα ότι θα είμαι δικός της για πάντα. Από τότε έχουν περάσει 20 χρόνια. Τα τελευταία 10 είμαστε παντρεμένοι (παιδιά δεν υπάρχουν ακόμα) και τα πάμε εκπληκτικά. Βέβαια, υπάρχουν φορές που με νευριάζει και άλλες που τη βγάζω από τα ρούχα της, αλλά σε γενικές γραμμές θα έλεγα ότι είμαστε αγαπημένο ζευγάρι.
Τώρα για να επιστρέψω στην ερώτηση σου, νομίζω πως μια φωτογραφία του Oliviero Toscani για την Benetton ήταν αυτή που μου θύμισε την ύπαρξη της παλιάς Zenith στο συρτάρι του πατρικού μου σπιτιού.
 
 
 

* Υπάρχει κάποιος ενδόμυχος οραματισμός ή ενδεχομένως κάποιος βαθύτερος προβληματισμός που βρίσκει διέξοδο και σας παρακινεί να φωτογραφίζετε τα πρόσωπα, τις ιδιαίτερες εκφράσεις των ανθρώπων και όχι μόνο; ή είναι καθαρά η απόλαυση της όλης διαδικασίας ... 

          Μου αρέσει να περνάω καλά. Αν δεν είμαι βέβαιος ότι θα διασκεδάσω δε βγαίνω από το σπίτι (να πάω για φωτογράφηση), αυτός είναι και ο λόγος που η Φωτογραφία είναι η μακροβιότερη σχέση που είχα ποτέ. Βέβαια αν δεν έχεις κάτι να πεις, καλό είναι να σωπαίνεις, έτσι δεν είναι; Τώρα γιατί φωτογραφίζω ανθρώπους, ε; Δεν ξέρω. Δεν μπόρεσα ποτέ να απαντήσω σε αυτό και δεν προσπάθησα να σου πω την αλήθεια. Βλέπω εκπληκτικά τοπία σε φωτογραφίες συναδέλφων, πραγματικά έργα τέχνης, τα θαυμάζω αλλά δεν υπάρχει καμία περίπτωση να φορτωθώ με τα 15κιλά του εξοπλισμού για να πάω να φωτογραφήσω ένα τοπίο όσο ωραίο και αν είναι. Αλλά με τους ανθρώπους είναι διαφορετικά. Σχεδόν αντανακλαστικά. Είναι ίσως η «αρχή της επανάληψης της απόλαυσης», που θα έλεγαν και οι οικονομολόγοι. Από τη φωτογραφία ενός κοριτσιού σε μια πορεία πήρα το πρώτο μου φιλί και εκεί συνεχίζω να το ψάχνω. Σκυλάκι του Παυλώφ, τί να πω!
 
 
 
 
* Τί σημαίνει φωτογραφίζω; τί είναι αυτό που βλέπω; τί είναι αυτό που προσπαθώ να συλλάβω; τη στιγμή; το ιδιαίτερο βλέμμα; την αίσθηση; το αυθεντικό «πρόσωπο» πέρα από το φαίνεσθαι; ή την ωραία εικόνα που συχνά μας εκπλήσσει και τους ίδιους. 

          Όλα ξεκινούν από μια φαντασίωση. Από ένα όραμα, μια εικόνα που δεν υπάρχει αλλά πρέπει να υπάρξει. Δεν θα ήταν τέλεια να, αυτή η γυναίκα να κάθεται σε εκείνες τις σκάλες και το φως να είναι έτσι, και οι σκιές να πέφτουν έτσι, ή όχι, εε ... μμμ ... δεν ξέρω! Μήπως αν καθόταν εκεί και έβαζα μπροστά εκείνο ή το άλλο ωχ! … λάθος, καλά που φωτομέτρησα. Κάτσε να αλλάξω φακό. Θεέ της φωτογραφίας σώσε μας. Δεν είμαι βέβαιος, θα δούμε, πάντως σίγουρα θα βγει κάτι καλό. Το νοιώθω. Όχι δεν το νοιώθω, είμαι συγουρος. Κάπως έτσι λειτουργώ ...
 
 
 
* Έχετε μία ιδιαίτερη σχέση με το φως, αγαπάτε, απολαμβάνετε το φως, το επιδιώκετε και το χρησιμοποιείτε ως αναγωγικό μέσο που εξαϋλώνει τις φωτογραφίες σας και τις μετουσιώνει σε κάτι μυστηριακό, περισσότερο εσωτερικό. Για μένα ο τρόπος που αξιοποιείτε/χρησιμοποιείτε το φως προσδίδει σιωπή και εσωτερικότητα στις φωτογραφίες που είναι πλέον πίνακες. Ποιά είναι η σχέση σας μαζί του; και πώς εσείς ορίζετε το φως;

          Έχω την εντύπωση ότι όλοι οι φωτογράφοι θα ήθελαν να είναι ζωγράφοι αλλά δεν είναι. Τουλάχιστον αυτό ισχύει για μένα. Αφού λοιπόν δεν μπορώ να ζωγραφίσω με πινέλα, το κάνω με την κάμερα. Και το μόνο που μπορεί να καταγράψει η κάμερα είναι το φως. Έτσι λοιπόν καλούμαι να μάθω το φως, να το αγαπήσω, να το τιθασεύσω, να το κατευθύνω, όχι φυσικά μόνο αυτό αλλά και ό,τι άλλο γεννιέται από αυτό (σκιές, χρώματα κα). Όταν μετά, στον υπολογιστή «συνθέτω» την τελική εικόνα, αυτό που κάνω, είναι ακριβώς το αντίθετο. Ξεκινώ με μαύρο καμβά και προσθέτω-φωτίζω τα στοιχεία εκείνα που μου αρέσουν περισσότερο, αφήνοντας στο σκοτάδι και την ανυπαρξία εκείνα που δεν μου αρέσουν ή που δεν έχουν κάτι να πουν.
 

* Εργάζεστε και ως επαγγελματίας φωτογράφος. Υπάρχει αποδοχή της καλλιτεχνικής σας άποψης και οπτικής από τους πελάτες σας ή αναγκάζεστε να γίνετε εσείς πιο συμβατικός; Είμαστε δηλαδή, εμείς οι υπόλοιποι, ανοιχτοί σε μία εναλλακτική ματιά ή τη φοβόμαστε όταν αφορά εμάς τους ίδιους;

          Οι πελάτες μου συνήθως θέλουν κάτι συγκεκριμένο, κάτι που έχουν αποφασίσει με τον διαφημιστή τους και εγώ καλούμαι να το υλοποιήσω. Δεν υπάρχει χώρος για πολλές «καλλιτεχνίες» σε αυτό. Πρέπει να πουλήσει. Τελεία. Αν όμως μου ζητηθεί, τις περισσότερες φορές, εγώ είμαι αυτός που δεν προτείνει κάτι πολύ ακραίο γιατί είμαι πάρα πολύ εγωιστής και δε θέλω να απορρίψουν την ιδέα μου. Αυτό βέβαια ποτέ μου δεν το είδα αρνητικά γιατί θεωρώ ότι είναι καλό να υπάρχει ένας χώρος στον οποίο είμαι παραγωγικός και αμείβομαι για αυτό που κάνω και ένας χώρος όπου είμαι ελεύθερος να κάνω ό,τι φανταστώ. Να έχω δηλαδή ερωμένη και σύζυγο την ίδια γυναίκα!
 
 

 
* Πόσο βιώσιμο οικονομικά είναι αυτό που κάνετε αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα;

          Καθόλου!Και δεν αφορά μόνον εμένα αυτό αλλά όλους σχεδόν τους συναδέλφους μου, με ελάχιστες ίσως εξαιρέσεις. Αυτό από την άλλη δεν είναι κατ΄ανάγκη αρνητικό. Έχω γίνει πολύ πιο δημιουργικός και έχω μάθει πολλά περισσότερα μέσα στα χρόνια της κρίσης παρά την εποχή που το χρήμα έρεε και δε χρειαζόταν να προσπαθήσεις και πολύ.
 

* Έχετε ήδη και αν όχι, θα σας ενδιέφερε να εκθέσετε τα έργα σας;

          Όχι, δεν έχω εκθέσει ποτέ τις φωτογραφίες μου, δεν τα βλέπω ως έργα, μου πέφτει βαριά η λέξη, αλλά υπάρχει μια σκέψη να γίνει μια εκθέση τον Σεπτέμβριο με πορτραίτα άλλων καλλιτεχνών της πόλης, φωτογραφημένα με μια πολύ ιδιαίτερη τεχνική που έχω αναπτύξει.
 
 
 

* Ποιά είναι η αγαπημένη σας θεματική; και για ποιό λόγο;

          Νομίζω ότι είναι με διαφορά οι άνθρωποι. Είναι εκπληκτικό να δείχνεις σε κάποιον πώς τον βλέπεις, ποιός είναι για σένα, και τις περισσότερες φορές να βλέπει πράγματα για τον εαυτό του που δεν είχε καν προσέξει. Μια ψυχανάλυση μέσω εικόνων. Και είναι μια διαδικασία που δεν τελειώνει ποτέ!
 
 
* Πόσο αφημένοι είναι οι άνθρωποι που φωτογραφίζετε στην καθοδήγησή σας; πόσο εκτεθειμένοι αισθάνονται όταν γνωρίζουν ότι βρίσκονται μπροστά από μία κάμερα; και πόσο αυθεντικοί πιστεύετε ότι είναι;

          Νομίζω ότι έχουμε γίνει πολύ δύσκολοι, ως άνθρωποι εννοώ, και πρώτος από όλους εγώ. Έτσι, μου είναι εύκολο να καταλάβω γιατί όλα μου τα μοντέλα στην αρχή είναι σφιγμένα. Δουλειά μου είναι να τους χαλαρώσω. Ίσως αυτό να είναι πιο σημαντικό και από την φωτογράφιση την ίδια. Τώρα για το αν είναι ή όχι αυθεντικοί, και τι είναι αυθεντικό, καλύτερα να ρωτήσετε τους ίδιους, γιατί εμένα το μόνο που με ενδιαφέρει είναι να βγει ωραίο το αποτέλεσμα. Είμαι εγωιστής το είπαμε αυτό ...
 
 

 
* Τί αναλαμβάνετε ως φωτογράφος και πώς μπορεί κάποιος να επικοινωνήσει μαζί σας;

          Αναλαμβάνω κάθε είδους διαφημιστική φωτογράφιση, καθώς και φωτογραφήσεις γάμου-βάπτισης και πορτραίτου. Το να με βρει κάποιος είναι πολύ εύκολο, η πόλη είναι μικρή αρκεί να ρωτήσει κάποιον φίλο του που με ξέρει! 
 

Νατάσσα Μάρε Μουμτζίδου για το StarClassic Radio

* Μπορείτε να επικοινωνήσετε απευθείας με τον κύριο Καρακασίδη εδώ: https://www.facebook.com/clickstudio.gr?fref=ts
 
 
***** 

« Επιστροφή


www.Antallaktikaonline.GR - Τα καλύτερα ανταλλακτικά για το αυτοκίνητό σας
ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ ΝΕΩΝ "ΑΡΣΙΣ"
Πτολεμαίων 35 & Συγγρού, ΤΗΛ. 2310-526150
ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ "ΔΕΝΤΡΟ ΖΩΗΣ"
Μαζί μπορούμε να αλλάξουμε τον κόσμο μας!
Θεατρικός Σύλλογος
Ένωση Δημοσιογράφων & Συγγραφέων Τουρισμού Ελλάδος
Προβάλλουμε τη φωτεινή πλευρά της Ελλάδας
Με όχημα τη μουσική!
ΤΑ ΠΑΝΤΑ ΓΙΑ ΤΙΣ ΞΕΝΕΣ ΓΛΩΣΣΕΣ
Υπέροχη Ελλάδα...
Copyright © 2017 Starwalkers