Άρθρα



Ημερομηνία: 28-09-2016 Πτήσεις και Πλεύσεις – η καινούργια έκθεση της Aqualia

Πτήσεις και Πλεύσεις – η καινούργια έκθεση της Aqualia

Αν ήθελα να κάνω ένα λογοπαίγνιο με το καλλιτεχνικό όνομα της Λίας Καδέρογλου, θα έλεγα ότι Aqualia σημαίνει η Λία που ζωγραφίζει με το νερό. Τα καινούργια έργα της Aqualia είναι ζωγραφική με πρωταγωνιστές το νερό και το χρώμα σε μια ισότιμη σχέση, που απαιτεί άριστη γνώση της τεχνικής, υπομονετική προετοιμασία, ιδιότυπα εργαλεία, σεβασμό στη φύση και συνεργασία με τον καιρό. Τα έργα της Aqualia, που εκτίθενται από την 1η Οκτωβρίου και για δεκαπέντε μέρες στο υπέροχο νεοκλασικό του Δήμου Θεσσαλονίκης στην οδό Θεοφίλου 25 στην Άνω Πόλη, μας προσκαλούν σε «Πτήσεις και Πλεύσεις»  στη φαντασία, στο συναίσθημα και στην ψυχή.

 

Το κάρβουνο και τα λάδια ήταν εκφραστικά μέσα αρκετών χρόνων στην καλλιτεχνική πορεία της· αργότερα έδωσαν τη θέση τους σε πιο ανάλαφρα υλικά, μέχρι που η Aqualia έφτασε στο νερό.

Άρχισε να πειραματίζεται με την ιαπωνική τεχνική σούμι-να-γκάσι (που σημαίνει μελάνι πάνω στο νερό). Αποκλίνοντας ελαφρά από τον παραδοσιακό ιαπωνικό τρόπο δημιούργησε έργα μεικτής τεχνικής: σουμιναγκασι πάνω σε καμβά με προσθήκες ξύλινων στοιχείων που έδιναν την αίσθηση του τρισδιάστατου.

Πικραλίδες - Suminagashi μεικτή τεχνική σε καμβά

Τα έργα αυτά εκτέθηκαν και αγκαλιάστηκαν από το κοινό με αγάπη. Όχι μόνον για την πρωτοτυπία της τεχνικής, αλλά και για την ευαισθησία των θεμάτων και την αποτύπωση τοπίων της ψυχής που είναι ένα συνεχές άνοιγμα στη φαντασία και μια διαρκής πρόσκληση για σύνδεση με το εσωτερικό μας βάθος, όπου όλοι βρίσκουμε τους κρίκους που μας ενώνουν με τους συνανθρώπους μας και γινόμαστε μία δυνατή μονάδα.

Διαθέτω ένα από τα έργα αυτής της περιόδου. Στη διάρκεια της μέρας χωρίς ν’ αλλάζει το χρώματά του, διαφοροποιείται παίζοντας με το φως και τη σκιά. Κάτι σαν ένα ήρεμο χρωματικό ρολόι, που μετράει τον χρόνο ενός παράλληλου κόσμου.

Οι  διαρκείς αναζητήσεις της Aqualia έχουν ήδη ανοίξει τον δρόμο που θ’ ακολουθήσει λίγο καιρό αργότερα. Παράλληλα με αυτές κινείται η επαγγελματική της δραστηριότητα. Είναι ειδική παιδαγωγός ειδικευμένη στο αυτιστικό φάσμα με εικοσιπενταετή πείρα, είναι σύμβουλος πρώιμης οικογενειοκεντρικής παρέμβασης, εκπαιδεύτρια εκπαιδευτών και μέλος της Ένωσης Δημοσιογράφων και Συγγραφέων Τουρισμού Ελλάδος (ΕΔΣΤΕ) και ραδιοφωνική παραγωγός. Οι παράλληλοι δρόμοι συγκλίνουν και η Aqualia πηγαίνει στην Κωνσταντινούπολη για να διδάξει σε πολύωρο σεμινάριο ως εκπαιδεύτρια εκπαιδευτών. Ένας περίπατος στη συνοικία Φατίχ αποβαίνει καθοριστικός. Γοητεύεται από το εμπρού –την τέχνη της μαρμαρογραφίας που ξεκίνησε από την Άπω Ανατολή και ακολουθώντας τον δρόμο του μεταξιού ταξίδεψε ως την οθωμανική αυτοκρατορία για να γίνει παραδοσιακή τεχνική της Τουρκίας. Η Aqualia από εκπαιδεύτρια γίνεται μαθήτρια. Κάθεται πλάι στον μάστορα-καλλιτέχνη του εμπρού και μαθητεύει. Ευτυχώς ο αιώνας μας έχει ξεκλειδώσει τη μυστικοπάθεια των παλιών μαρμαρογράφων, που κρατούσαν επτασφράγιστα τα μυστικά της τέχνης τους.

Η Aqualia μαθαίνει τη δύσκολη τεχνική του εμπρού και μπαίνει σ’ έναν συναρπαστικό κόσμο στον οποίο τα υλικά και τα εργαλεία είναι η ίδια η φύση. Τα υλικά είναι το φως, το νερό, ο αέρας, τα ορυκτά. Τα εργαλεία είναι από τριανταφυλλόξυλο, τρίχα αλόγου, σκόνη από αγκάθι. Ο σεβασμός και η αγάπη στη φύση είναι εξίσου σημαντικά στοιχεία για την επιτυχία των έργων. Ο καλλιτέχνης πρέπει να ελέγξει το νερό, να βοηθηθεί από τα φύσημα του αέρα και από τη θερμοκρασία του περιβάλλοντος. Τα έργα που φτιάχνονται τον χειμώνα είναι αλλιώτικα από τα έργα του καλοκαιριού. Και πάντα κάθε έργο είναι μοναδικό. Οι παλιοί μάστορες του εμπρού λένε πως κάθε συνθήκη επηρεάζει το έργο: οι έντονες οσμές ή ακόμα και η παρουσία ενός αγαπητού οικιακού ζώου.

Θείος Νόστος - Ebru -μειτκή τεχνική σε καμβά

Αυτή την τελετουργική αυστηρότητα συναντάμε στην Άπω Ανατολή. Στην τέχνη της, αλλά και σε όλες εκείνες τις εκδηλώσεις της ζωής που έχουν αναχθεί στο επίπεδο της υψηλής τέχνης, όπως είναι η ιεροτελεστία του τσαγιού ή μία παρτίδα γκο (ενός επιτραπέζιου παιχνιδιού, που μοιάζει κάπως με την ντάμα).

Η Aqualia δουλεύει ασταμάτητα πάνω στη ρευστή επιφάνεια. Με το φως, το νερό και τον αέρα αποτυπώνει τη μία και μοναδική στιγμή του απέραντου χρόνου. Τα σχήματα που δημιουργούνται πάνω στο ειδικό χαρτί πυροδοτούν την έμπνευσή της και οδηγούν τα επόμενα βήματα της καλλιτεχνικής δημιουργίας.

Η διαδικασία του εμπρού δίνει χαρά στην Aqualia που δεν συγκρίνεται με καμία από τις προηγούμενες καλλιτεχνικές εμπειρίες. Είναι καλλιτεχνική δημιουργία και ταυτόχρονα διαλογισμός. Είναι η μαγική στιγμή που το εφήμερο μεταφέρεται εκεί όπου ανήκει –στο αιώνιο– και που στην ελάχιστη λεπτομέρεια περικλείεται όλο το σύνολο. Σε μία πρωινή δροσοσταλίδα περικλείεται ολόκληρο το σύμπαν, έγραψε σ’ ένα εξαιρετικό δοκίμιό του ο Λευκάδιος Χερν.

Η τέχνη της Aqualia έχει αγκαλιάσει δύο πολιτισμούς της Ανατολής, ενώ η ίδια η καλλιτέχνιδα ζει και εργάζεται σε έναν τρίτο λαμπρό πολιτισμό, τον ελληνικό. Αποτέλεσμα είναι ότι οι πρόσφατες δημιουργίες της έχουν τη σφραγίδα της διαφορετικότητας που ενώνει τους ανθρώπους, την οποία αν είναι πρόωρο ακόμα να χαρακτηρίσουμε οικουμενικότητα, μπορούμε ωστόσο άφοβα να αποκαλέσουμε πολυπολιτισμικότητα.

Τέτη Σώλου

Σκιτσογράφος-Συγγραφέας

Μέλος της ΕΔΣΤΕ-FIJET

(Ένωση Δημοσιογράφων και Συγγραφέων Τουρισμού Ελλάδος –Fédération Internationale des Journalistes et Ecrivains du Tourisme)

« Επιστροφή


www.Antallaktikaonline.GR - Τα καλύτερα ανταλλακτικά για το αυτοκίνητό σας
ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ ΝΕΩΝ "ΑΡΣΙΣ"
Πτολεμαίων 35 & Συγγρού, ΤΗΛ. 2310-526150
ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ "ΔΕΝΤΡΟ ΖΩΗΣ"
Μαζί μπορούμε να αλλάξουμε τον κόσμο μας!
Θεατρικός Σύλλογος
Ένωση Δημοσιογράφων & Συγγραφέων Τουρισμού Ελλάδος
Προβάλλουμε τη φωτεινή πλευρά της Ελλάδας
Με όχημα τη μουσική!
ΤΑ ΠΑΝΤΑ ΓΙΑ ΤΙΣ ΞΕΝΕΣ ΓΛΩΣΣΕΣ
Υπέροχη Ελλάδα...
Copyright © 2017 Starwalkers