Άρθρα



Ημερομηνία: 07-04-2013 BLUE ORANGE | O εξαίσιος Magnus Öström
Επιμελείται και παρουσιάζει η Νατάσσα Μάρε μουμτζίδου

BLUE ORANGE | O εξαίσιος Magnus Öström <br>Επιμελείται και παρουσιάζει η Νατάσσα Μάρε μουμτζίδου

 

         Πώς θα μπορούσε άραγε να περιγράψει κάποιος την ακρίβεια, το συνδυασμό της λεπτής τεχνοτροπίας στη ροή υψηλών ταχυτήτων και ενέργειας, με μία σπάνια για τη φυσιολογία των κρουστών, σχεδόν τρυφερή απόδοση στη χρήση τους και μελωδικότητα στην απόδοση των ρυθμικών θεμάτων; Πώς να αποδοθεί με λόγια το καλειδοσκοπικό ηχόχρωμα που σε εισάγει σε έναν πολυρυθμικό, ακτινοβόλο κόσμο, πλήρη χρωμάτων με σαφείς, διακριτές ακτίνες λαμπερής μουσικότητας ...
 

 

          Γεννημένος στις 3 Μαΐου 1965 στην Skultuna της Σουηδίας, κατασκευάζει σε ηλικία μόλις 8 χρόνων το πρώτο του drumkit από ένα άδειο κουτί από χρώματα που προμηθεύεται από τους ζωγράφους γονείς του και μόλις ένα χρόνο αργότερα λαμβάνει το πρώτο πραγματικό drumkit του με bassdrum, snare και hi-hat. Εκείνη τη χρονιά ξεκινά το πρώτο του συγκρότημα, μαζί με ένα παιδί από την απέναντι πλευρά του δρόμου, τον Esbjörn Svensson. Χρόνια μετά και με τη σύμπραξη του κοντραμπασίστα Dan Berglund, έμελλε οι τρεις τους να χτίσουν ένα από τα κορυφαία jazz trios ανά τον κόσμο.  Τους  θρυλικούς Ε.S.T.


     Μαζί ηχογράφησαν 12 άλμπουμς, περιόδευσαν ανά τον κόσμο, πούλησαν εκατοντάδες χιλιάδες δίσκους, και έλαβαν τον τίτλο του «τρίο της δεκαετίας». Σήμερα οι  πολυβραβευμένοι Ε.S.T.  θεωρούνται ότι έχουν ασκήσει τη μεγαλύτερη επιρροή στη τζαζ σκηνή της τελευταίας δεκαετίας, και το άλμπουμ τους «Live in Hamburg» έχει βραβευτεί ως «Άλμπουμ της Δεκαετίας» από τους Times του Λονδίνου.
 
           Έπειτα από τον αναπάντεχο θάνατο του Esbjörn Svensson, κυκλοφορεί με μεγάλη επιτυχία τον πρώτο του προσωπικό δίσκο με τίτλο «Τhread of life» και αυτή τη στιγμή βρίσκεται στη διαδικασία προετοιμασίας του δεύτερου προσωπικού άλμπουμ που πρόκειται να κυκλοφορήσει μέσα στο 2013.
 
         Συνεργάστηκε με ονόματα όπως οι Bobo Stenson, Lennart Aberg, Palle Danielsson, Svante Thuresson, Nils Landgren, Stina Nordenstam, Peter Gullin, Steve Dobrogosz, Michelle Hendricks, Benny Golson, Curtis Fuller, Mulgrew Miller, Buster Williams, Roy Hargrove, Stefon Harris, Pat Metheny, Alan Pasqua κ.α. ενώ, αγαπημένοι του ντράμερς αποτελούν οι Mick Tucker, Mitch Mitchell, Ian Paice, Billy Cobham, Roy Haynes, Tony Williams, Elvin Jones και Paul Motian.


 

Στη συνέντευξη που ακολουθεί, έχουμε τη χαρά να γνωρίσουμε τον υπέροχό του κόσμο. Όχι μόνο τον μουσικό, αλλά και μια βαθιά κατεκτημένη φιλοσοφία ζωής.

          Κυρίες και κύριοι ο εξαίσιος Magnus Öström ...

 

 

 MAGNUS ÖSTRÖM

 

* Πώς θα περιγράφατε το "φαινόμενο" εκείνο που αποκαλούμε μουσική…?

Πω πω, δύσκολο να περιγραφεί. Για μένα η μουσική θα μπορούσε να είναι πολλά πράγματα.

Θα μπορούσε να είναι ένας μόνο ήχος από ένα πουλί, ένα αυτοκίνητο, ένα λεωφορείο, κάποιο εργοστάσιο, ο ήχος από ένα πατατάκι. Θα μπορούσε επίσης να είναι ένας πολύ καλός αγώνας τένις ή ένας υψηλού επιπέδου αγώνας ποδοσφαίρου. Είναι μουσική το να παρακολουθείς τον Μέσι να παίζει ποδόσφαιροΣχετίζεται κατά πολύ με τις προσωπικές αναφορές.

 

Μία από τις πιο δυνατές προσωπικές μου εμπειρίες σχετικά με τη «μουσική» ήταν στο πίσω μέρος ενός παλιού λεωφορείου, που στεκόταν ακίνητο με τον κινητήρα σε λειτουργία. Αυτός ο ρυθμός, αυτή η αίσθηση από τη μηχανή αποτελεί ένα από τα πλέον ρυθμικά πράγματα που έχω ποτέ ακούσει.

 

 

* Η μουσική αποτελεί μία διαδρομή που εμπεριέχει άλλες διαδρομές μέσα της. Έπειτα από όλα αυτά τα χρόνια έχετε βρει το δικό σας δρόμο; Τη δική σας ιδιοσυχνότητα;

 

Δεν ξέρω αν έχω βρει το δικό μου δρόμο, αλλά κατά μία έννοια κάνω κάτι που είναι καθαρά δικό μου. Έχω τη δική μου φωνή, παίζω με τον δικό μου προσωπικό τρόπο και δεν με αφορά εάν αυτός ο τρόπος αρέσει στους άλλους ή όχι. Απλά το κάνω και αυτό για μένα είναι ελευθερία ...

 

 

* Ας μιλήσουμε για την "υπέρτατη" στιγμή στη σκηνή ... Όταν η μουσική και η ψυχή των μουσικών απογειώνονται …

 

Δύσκολο να το περιγράψω, αλλά νομίζω ότι έχει να κάνει με το να είσαι ενταγμένος στο παρόν, στο "τώρα".  Όχι στο χθες, όχι στο μέλλον. Να είσαι εδώ, τώρα ... Είναι όπως χάνεις τον εαυτό σου σε κάτι που αγαπάς, που σε ενδιαφέρει και που συνεπαίρνει ολόκληρο το σώμα και την ψυχή σου.  Τότε αισθάνεσαι ότι έχει περάσει μόλις ένα λεπτό, αλλά στην πραγματικότητα έχει περάσει μία ολόκληρη ώρα ... 

 

 

* Είστε συνεχώς στο δρόμο. Πώς είναι μία ζωή αφιερωμένη στη μουσική;

 

Είναι ταυτόχρονα υπέροχα και δύσκολα. Αυτή τη στιγμή δεν είμαι τόσο πολύ στο δρόμο όπως ήμασταν με τους Ε.S. T. και αυτό είναι τελικά καλό! :-) Όλα έχουν να κάνουν με την ισορροπία.

 

Το πρόβλημα με τη ζωή ενός μουσικού είναι ότι ενίοτε έχει είτε εξαιρετικά πολύ είτε εξαιρετικά λίγη δουλειά ...

 

 
         
 

* Υπάρχει μια βαθιά αναζήτηση στη μουσική ή αποτελεί απλά έναν τρόπο έκφρασης;

 

Φυσικά και είναι ένας τρόπος έκφρασης αλλά ταυτόχρονα και ένας τρόπος αναζήτησης ...

Για μένα είναι μία μορφή διαλογισμού. Όταν συνθέτω, αισθάνομαι κάποιες φορές ότι βουτώ τα χέρια μου σ΄ένα ποτάμι και ανασύρω από εκεί μουσικά θέματα που κολυμπούν γύρω μου σαν τα ψάρια. Αυτό είναι ένα βαθύ συναίσθημα που σε συνδέει με κάτι πολύ μεγαλύτερο από εσένα ...

 

 

* Μέσα από τα ταξίδια σας έρχεστε σε επαφή με διαφορετικές μουσικές κουλτούρες. Αισθάνεστε ποτέ κάποια ιδιαίτερη σύνδεση με ήχους που προέρχονται από άλλα στυλ πέραν της jazz, ήχους περισσότερο παραδοσιακούς όπως η μεσογειακή μουσική κλπ.;

 

Μου αρέσουν όλα τα είδη ήχων! Το πρόβλημα είναι ότι όταν είσαι σε μία τουρνέ δεν έχεις το χρόνο να σταματήσεις και να εμβαθύνεις στην τοπική μουσική σκηνή, αλλά φυσικά αποτελώ το άθροισμα όλων των μουσικών που έχω ποτέ ακούσει. Πραγματικά μου αρέσει να έχω τον Ανδρέα Χουρδάκη στο σχήμα μου του οποίου ο πατέρας είναι Έλληνας και κάποιες φορές ακούω αναφορές από την ελληνική μουσική στο παίξιμό του. Επίσης, ανυπομονώ να χρησιμοποιήσω το μπουζούκι σε μελλοντικές μου συνθέσεις ...

 

 

* Πώς θα περιγράφατε την επί σκηνής ενέργεια και τη βαθιά επικοινωνία μεταξύ των μουσικών ;

 

Είναι πολύ δύσκολο να το περιγράψεις, τα λόγια δεν αρκούν...

 

 

* Τα κρουστά μπορεί να είναι ένα πολυρυθμικό όργανο αλλά ταυτόχρονα μπορούν να είναι εξαιρετικά μελωδικά. Έχετε ένα υπέροχο, προσωπικό ηχόχρωμα. Πώς θα περιγράφατε τον ήχο σας;

 

Σας ευχαριστώ! :-)

 

Συνήθως περιγράφω τον εαυτό μου περισσότερο ως ζωγράφο, ως κάποιον που χρωματίζει παρά ως ντράμερ. Δεν με ενδιαφέρει τόσο ένα σούπερ τεχνικά παίξιμο παρ΄όλο που είναι απολαυστικό να το ακούς κάποιες φορές. Με ενδιαφέρει περισσότερο εάν ο ήχος που παράγεται προέρχεται από κάτι βαθύτερο μέσα σου... ή μέσα μου στην προκειμένη.

 

 

* Υπάρχει κάποια πραγματικά ιδιαίτερη στιγμή από τη ζωή σας επί σκηνής που θα θέλατε να μοιραστείτε μαζί μας; 

 

Η πρώτη μας συναυλία με την πρώτη μας μπάντα. Ήμουν εγώ, ο Esbjörn Svensson και κάνα δυό ακόμη φίλοι. Ήμουν 12 χρονών και είχα το πρώτο δικό μου drumkit με toms. Αλλά δεν είχα τα λεφτά να γοράσω ένα Ride cymbal. Ήμουν όμως τόσο ευτυχής σε αυτό το παίξιμο γιατί μπόρεσα να δανειστώ ένα Paiste 2002 22” Ride από έναν εξάδελφο του Esbjörn. Ήμουν στον παράδεισο. Τα μικρά πράγματα έχουν αξία ... 

 
 

 
 

* Ποιές είναι οι δικές σας μουσικές προτιμήσεις;

 

Πω πω, δεν ξέρω εάν έχω κάποιες ιδιαίτερες μουσικές προτιμήσεις. Μου αρέσουν διαφορετικά είδη μουσικής. Bach, Sjostakovich, και η παλιά jazz του τριάντα, Frank Sinatra, Sufjan Stevens, M. Ward, Wilco, Bill Frisell, Björk, etc Μπορείς να ανακαλύψεις υπέροχη μουσική σε κάθε είδος. Αυτή τη στιγμή ακούω Laura Mvula. Εκπληκτικός δίσκος!

 

 

* Στις συναυλίες σας πώς θα περιγράφατε τη μαγική, ανυπόμονη εκείνη στιγμή πριν την πρώτη πρώτη νότα, τον πρώτο κτύπο;

 

Πω πω, πολύ αδρεναλίνη αλλά ταυτόχρονα μεγάλη ηρεμία. Είναι πραγματικά μία μαγική στιγμή…! :-)

 

 

 
 

* Συχνότητα | Ενέργεια | Ταχύτητα …

Η διαδικασία του να κάνεις μουσική ... Και έπειτα η σιωπή … Θα μπορούσατε να μας πείτε λίγα λόγια σχετικά με τις πανίσχυρες σιωπές που περιβάλλουν τη μουσική;

 

Πολύ δύσκολο να περιγράψεις τη διαδικασία παραγωγής της μουσικής, αλλά όσον αφορά τη σιωπή ...

 

Πιστεύω ότι είναι το πιο σημαντικό κομμάτι. Εάν δεν υπήρχε η σιωπή, δεν θα υπήρχε η μουσική ... Πολλοί μουσικοί μοιάζει να το ξεχνούν αυτό και συχνά να υπερβάλλουν στο παίξιμό τους. Παίζουν υπερβολικά πολλές νότες. Η μουσική χρειάζεται να αναπνέει, όπως όλοι μας …

 

 

* Όταν η ψυχή σας δέχεται επί σκηνής όλα αυτά τα ισχυρά συναισθήματα, πόσο εύκολο είναι για εσάς να επικοινωνήσετε ξανά με την καθημερινή ρουτίνα; 

 

Είναι πραγματικά δύσκολο να πεις οτιδήποτε μετά από μία συναυλία. Κάποιες φορές η μουσική συνεχίζεται ακόμα για μερικά λεπτά μέσα μου. Μετά την τελευταία νότα χρειάζεται να είμαι μόνος μου γιατί υπάρχουν πολλά συναισθήματα που κινούνται μέσα μου … Συνήθως χρειάζονται κάποιες ημέρες έπειτα από μία τουρνέ για να επιστρέψω στην κανονικότητα, οτιδήποτε και αν η κανονικότητα μπορεί να σημαίνει ...

 

 

 

 

* Τα ατέρμονα πεδία της ελευθερίας ... Αισθάνεστε ελεύθερος μέσα από τη μουσική και τί ακριβώς σημαίνει αυτό;

 

Όπως ανέφερα προηγουμένως, η ελευθερία μοιάζει να εκτείνεται στο "τώρα". Θα μπορούσε να είναι μουσική, θα μπορούσε να είναι το να κοιτάς το ηλιοβασίλεμα ...

 

Όταν τίποτε και όλα έχουν σημασία … αυτό είναι για μένα ελευθερία.

 

 

 

*****

 

            by Natassa mare Moumtzidou | Thessaloniki, April 11, 2013

            Contact: info@natassamare.com | natassamare.blogspot.gr | facebook.com/natassamare

 

 

 

 


 

 

 


 

« Επιστροφή


www.Antallaktikaonline.GR - Τα καλύτερα ανταλλακτικά για το αυτοκίνητό σας
ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ ΝΕΩΝ "ΑΡΣΙΣ"
Πτολεμαίων 35 & Συγγρού, ΤΗΛ. 2310-526150
ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ "ΔΕΝΤΡΟ ΖΩΗΣ"
Μαζί μπορούμε να αλλάξουμε τον κόσμο μας!
Θεατρικός Σύλλογος
Ένωση Δημοσιογράφων & Συγγραφέων Τουρισμού Ελλάδος
Προβάλλουμε τη φωτεινή πλευρά της Ελλάδας
Με όχημα τη μουσική!
ΤΑ ΠΑΝΤΑ ΓΙΑ ΤΙΣ ΞΕΝΕΣ ΓΛΩΣΣΕΣ
Υπέροχη Ελλάδα...
Copyright © 2017 Starwalkers